– Vær stolt av å lese!

Bildet viser tidligere landslags-spiller Stig Inge Bjørnebye. Han vil få flere fotball-spillere til å lese bøker.
kl:12,31 15|07|2012 Sawtalkurd


Noen tror fotball og bøker ikke passer sammen. Det er bare tull, sier Stig Inge Bjørnebye. Han er med på prosjektet Hattrick i foreningen !Les. De vil fylle fotball-garderobene med bøker.
– Jeg leste bøker i tenårene. Jo mer alvorlig fotballen ble, jo mer leste jeg. Bøkene hjalp meg å slappe av. Når jeg leste, tenkte jeg på andre ting enn kamper og forventninger om å gjøre det bra. Jeg var 23 år da jeg kom til laget Liverpool i Storbritannia. Livet mitt ble helt forandret. Fotball var ikke lek lenger, det var alvor. Da ble bøkene viktige, sier Bjørnebye. Han er utviklings-konsulent i Norges Fotball-forbund.
 
Målet med prosjektet er å gi fotball-spillere mellom 13 år og 19 år lyst til å lese mer. Årsaken til at de har valgt fotball-spillere, er at så mange unge driver med fotball. Fotball-lag kan få en bag med bøker. Den kan de ha med seg på trening og turer. Spillere kan låne bøker fra bagen.
– Noen av bøkene er lettleste. Noen har fotball som tema. Men alle typer bøker er med, sier Ole Ivar Burås Storø. Han leder prosjektet.
Lagene kan også få besøk av bibliotekarer. De forteller om spennende bøker. Det mener Bjørnebye er veldig viktig.
– Mange skoler er dårlige til å skape leselyst. Disse bibliotekarene vet hva ungdom liker å lese, og er gode til å fortelle om bøker. Det er spesielt viktig for unge som ikke er vant til å lese fra før, sier han.
Bjørnebye anbefalte boka «Jeg er Zlatan» til sønnen sin på 13 år. Den handler om fotball-spilleren Zlatan Ibrahimović.
– Han var ikke så glad i å lese, men den boka likte han godt. Selv er jeg veldig fornøyd med boka jeg leser for tiden. Det er «1Q84» av Haruki Murakami, sier han. Den finnes også som lydbok.

Bjørnebye mener mange har fordommer. De tror fotballspillere ikke er så smarte og at de ikke leser. Noen spillere bidrar til å gi folk det inntrykket. De sier til journalister at de aldri har lest en eneste bok. Noen havner også i avisene fordi de gjør negative ting.
– Det er ikke bra for fotballen. Ofte er det de som lager bråk vi hører om. Andre spillere er kunnskaps-rike og glade i å lese. Men de holder seg ofte unna mediene, sier Bjørnebye.
Han mener folk bør være stolte av å lese.
– De som aldri leser, går glipp av viktige sider ved livet. Gjennom internett og TV får ungdom veldig mye underholdning som har lite innhold. Bøker gir oss mye mer. Du blir bedre kjent med deg selv gjennom lesing. Bøkene utvikler fantasien og får deg til å tenke på en annen måte. Det er viktig for selvtilliten, sier Bjørnebye.






أخبـــــــار الوطـــــن

بيـــانــــات و تــقــــاريـــــر